Family Magasinet

Slyngetrening - Nivå 1

Trening med slynge er supert om du er på ferie, eller om du ønsker å trene hjemmefra! Her deler vi et treningsprogram beregnet for deg som er nybegynner.

Slik fester slynge rundt en stang eller et tre:

Om du ønsker kan du feste slyngen utendørs i et tre, rundt en jernstang eller i riggen på treningssenteret. Slynger har også fester til dør som kan benyttes om du trener hjemmefra.

Treningsprogram for slyngetrening - nivå 1

Vi anbefaler 10 repetisjoner på hver øvelse x 5. Du velger selv om du vil utføre økten som er sirkeltrening eller gå gjennom øvelsene enkeltvis. Tilpass repetisjoner og sett til din form, om du er utrent holder det gjerne med 3 sett og 8-10 repetisjoner.

1. Knebøy med slynge

Hold i håndtakene og sett deg tilbake i en klassisk knebøy. Ønsker du utfordring kan du kjøre ett bein.

2. Roing med slynge

Stram magen og vær rett i kroppen, len deg tilbake og dra deg opp - knip skulderbladene sammen på toppen. Ønsker du en utfordring så kan du flytte beina lenger fram. 

3. Hofteløft

Her ligger du på gulvet med armene langs overkroppen, og 90 grader i kneet med hælene i gulvet. Før du presser hælene ned i gulvet til hoften er strak, stram mage gjennom hele øvelsen. 

4. Armhevning

Gå ned i en plankeposisjon og stram magen. Pass på å være rett i kroppen og finn balansen før du kjører en armhevning der skuldrene beveger seg ned mot håndleddene. Du kan kjøre øvelsene på knær eller tær. Ønsker du en utfordring kan du ta føttene i slyngen for en tyngre variant.

Utfør økten 2-3 ganger i uken, før du går videre til nivå 2 og deretter nivå 3.

Lykke til!